Фахівці Департаменту кіберполіції спостерігають з початку війни в Україні значне поширення шахрайства, заснованого на вразливому емоційному стані та зловживанні довірою громадян.
Одним з наймасовіших видів шахрайств є дзвінки зловмисників від імені представників банків.
«Вашу карту заблоковано», «з вашого рахунку хочуть списати гроші», «нові правила під час воєнного стану», – такі та інші приводи, за даними поліції, використовують для початку спілкування зловмисники, які представляються співробітниками банку і намагаються отримати доступ до банківських карток громадян.
Як тільки невідомі просять надати номер картки, пін-код, кодове слово, тризначний номер на звороті картки і термін її дії або ж ввести пароль, який надійшов у CMC, знайте: це – шахраї.
Пам’ятайте: навіть в умовах війни справжні співробітники банку ніколи не запитують таку інформацію.
У такому випадку радять припинити розмову та повідомити про цей дзвінок поліцейським за номером 102.
Ще одну поширену шахрайську схему умовно називають «Ваш родич у біді».
Якщо вам телефонують, вночі або вранці, та повідомляють, що родич потрапив у біду, і просять передати гроші – це шахрайство. Зловмисники можуть видавати себе за сина/дочку, онука/онучку, які начебто потрапили у складну ситуацію, наприклад, скоїли ДТП або опинилися у поліції. Шахраї можуть представлятися лікарями або поліцейськими і пропонувати свою допомогу у вирішенні “проблеми” за винагороду, яка може становити від тисячі до десятків тисяч гривень, а інколи навіть кілька тисяч доларів.
У цій ситуації радять покласти слухавку. З’ясувати, де і в якому стані родич, та повідомити про подію поліцейським.
Часто зловмисники намагаються зловживати темою соціальних виплат під час війни. Найчастіше шахраї надсилають смс-повідомлення про отримання різноманітних виплат від органів влади або благодійних фондів та просять надати ваші анкетні дані, номер картки тощо. Назвавши ці дані, ви надаєте шахраям доступ до вашого рахунку, тож вони можуть вкрасти всі ваші заощадження.
У цій ситуації радять припинити спілкування та дізнатися, чи є підстави розраховувати на отримання виплат з офіційних джерел.
Крім цього, зловмисники продовжують використовувати тему виграшів призів, наприклад, авто чи побутової техніки.
“Ви виграли автомобіль або побутову техніку” – не поспішайте виконувати всі настанови незнайомців. Зазвичай у надісланому смс вказаний номер, за яким можна отримати детальну інформацію. Коли телефонуєте, вам розповідають умови, які потрібно виконати, щоб отримати “приз”. Як правило, вам пропонують сплатити відсоток від вартості виграного товару. Але як тільки ви це зробите, незнайомці перестають виходити на зв’язок і зникають.
За підсумками опитування, проведеного серед 50 тисяч користувачів в офіційному каналі «Viber Україна» командою Rakuten Viber, 43 відсотки респондентів повідомили, що ставали жертвою зловмисників. Ще 38 відсотків отримували підозрілі повідомлення або дзвінки, проте не реагували на них. Лише 19 відсотків повідомили, що не стикалися з такими інцидентами.